onsdag 26 maj 2010

Villa Maria 19

En åskfärgad himmel.
Det har varit jättevarmt inatt.Vi gick upp tidigt,Tonio ska åka till Pula och betala strömmen.Har ätit frukost,Det är varmt och kvavt.Ska ta en promenad till Milka och fika,när Tonio åker till stan.
Kom hem från Milka,de har varit i vindruvorna och liat,sedan ska de spraya druvorna.Det är jättemycket arbete med druvor.Det är billigare att köpa druvor än slita så mycket,men det är gammal tradition.När den äldre generationen dör,så tror de själva att de unga inte hinner med att sköta druvorna.Det är mycket mycket jobb att sköta dom.Jag har tvättat fönster här nere så det är gjort.Tonio kom hem från Pula,vi sitter och pratar om dagen.

Vi fick besök från Italien,det var Dino med familj.Dino är född här, men flyttade med sina föräldrar till Bergamo när han var 12 år.De har kvar gamla huset här i närheten av oss. Vi träffas varje år här.De åker hem i morgon,men kommer i Juli igen,de har inte så långt att åka.
Tonio gick och vilade sig,han är inte i form.
Jag har lagat klart maten det är bara att koka potatis sedan.Kanske vi åker till Tonios faster Ana, hon bor i Muntic med familj.Faster Ana fick en stroke förra året,blev lite bättre,detär Jupko (Anas man)som sköter Ana hemma.Livet är inte lätt varken här eller i Sverige när man blir sjuk
Har kommit hem från Muntic ,faster Ana låg som ett paket i sängen exakt som förra året.Vi tror inte hon känner igen oss.satt och pratade med Jupko,han är ensammen hela dagarna.Stanko(sonen)bor på övervåningen,hans fru hjälper till när hon kommer från jobbet på
eftermiddagen,det är hemskt.Åkte hem, har satt på potatisen,så kan vi äta snart.Tonio gick och köpte ägg,de var slut.Vi har nu ätit,det var gott vi var hungriga.Detär så varmt ute,men de säger att regnet kommer om ett par dagar.Bönderna brukar ha rätt om väder och vind,de har näsa för det.

Jag känner mig så trött idag,hoppas det går över.Ikväll är det ett program om de kungliga,tycker att det är skoj att se.Det som är tråkigt är att jag inte kan se bröllopet på tv,jag får inte in ettan.
Nu ska jag iväg ut.


.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar