tisdag 11 maj 2010

Villa Maria 4

Det är mycket lågt i tak ,inte en blå fläck.Har sovit mycket dåligt inatt,varför vet jag inte.Vihar ätit frukost.Ringde till Nina.Jag sa till henne att jag var förvånad att hon var uppe och pigg.De skulle komma en man som skall måla hela lägenheten innan flytten,tänk vad katter kan fördärva.Hoppas de har pli på katterna i nya lägenheten,det är synd om det blir sönderrivet i den nya.

Tonio åkte till Pula,kände inte för att följa med.Tittar på SV TV. Gick ut och tittade på mina plantor
Kanske dom tar sig,det är 19 gr så det är skönt,torkar upp rätt fort,bara solen ville komma fram så är det ingen fara.Vilka bekymmer man har det finns ju att köpa tomater i butikenhahaha.Nog sagt om det.
Skall testa det nya överkastet i stora sovrummet och byta gardiner. Tog en promenad och såg den första sädesärlan,roligt .Har öppnat stalldörren för svalorna de är så fina.När ungarna föds så är det så kul att se hur föräldrarna flyger ut och in i stallet med mat.Vi är noga att passaungarna när dom föds så inte katterna får ett skrovmål,särskilt när dom lär sig flyga.
Man får vara fågelvakt oxå.

Hoppas att Tonio snart kommer,vi skall hälsa på bröderna i skogen.Det är underbara människor
och riktiga arbetsmänniskor,ingen av dom är gift.De producerar ung 2000 liter vitt vin och ung 2000 liter rött vin.De säljer mycket,nästan allt.De lever exakt som deras föräldrar gjorde och jobbar likadant mycket för hand.De kan göra det lättare för sig, pengar är det absolut ingen brist på , men dom är lite egna.Därför tycker jag så mycket om dom.


Tonio ringde från Pula,han köper en lampa, den andra gick ju sönder. Han är ju för go den lille mannen.Skall sätta på kaffet till oss, kanske ringer till Ive om han vill ha en tår. Tonio hade köpt en jättefin lampa, jag var verkligen nöjd,den passar så bra här i rummet.Vi har fikat med gott kaffebröd som Tonio köpte med hem.Mele ringde,allt var bra, Julia hade fått sitt förarbevis för mopeden,kul.Nu sitter vi och bara slappar,det är skönt det oxå.Det småregnar hela tiden,det går inte att vara ute.

Det blev faktiskt fint med nya överkastet,skall bara sätta upp andra gardiner,så är det klart i det rummet.Jag fick inte plats med min symaskin i bilen,annars hade jag sytt lite nytt.Men man får inte allt här i livet.Skall börja med maten,idag blir det mos och korv med sallad och gott vin till. Det är ingen brist på vin här,det är samma som mjölk i Sverige,inget fel i det.Nu tittar Tonio på Dagens rätt ,med andra ord hästar,som ofta springer åt fel håll.Vi skall äta om en stund.

Tonio gick till Ive en vända,han har inte varit där sen vi kom till Villa Maria.Jag passade på att stryka gardiner till köket,får se om de kommer upp idag efter maten.
Det blir korv Stroganoff,har ändrat mig.Tvättat salladen så nu är den klar.Väntar nu att Tonio skall komma och äta så det bli klart.Konstigt jag få ingen ro förrän måltiderna år över.

Inger ringde de hade Mona och Kjell hos sig.Det är så många år sedan jag träffade dom.Inger hör av sig senare.
Vi har ätit,det smakade gott,allt är bort plockat och rent i köket.Nu började Tonio att tvätta fönster på ovanvåningen,jag gick undan för jag blir stressad.Är tacksam för allt Tonio gör men det går för fort för mig och jag klarar inte av det.

Längtar till kvällen när vi har kommit till ro ,Tonio har oxå kommit till ro då.Han hittar på allt mellan himmel och jord för att ha något att göra.Han har en energi utan dess like,det är även tur för mig även om det är jobbigt.

Skall sätta upp gardiner i köket och byta matta där,det blir säkert bra.Slutar för idag,jobbigt med pekfinger valsen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar